AKADEMI SILAT SENI GERAK MAKRIFAT (ILMU KEBATINAN)

AKADEMI SILAT SENI GERAK MAKRIFAT


ILMU PERSILATAN DAN PERUBATAN (KEROHANIAN) WARISAN SYEIKH PENDITA MAHAGURU ADI PUTRA, SUNAN KALIJAGA DAN TOKKU PALOH

ILMU KEROHANIAN DALAM KATEGORI ILMU GHAIB ( SILAT BATIN SUNAN KALIJAGA@GERAK FAQIR) & ILMU SYAHADAH (SYAHADAT TOKKU PALOH@TITIK 9)

Friday, August 26, 2011

SEJARAH 900 TAHUN AHLUL-BAIT KELANTAN.

KRONOLOGI 900 TAHUN SEJARAH PENTING RAJA-RAJA MELAYU DARI DARAH KETURUNAN BANI HASYIM (MOYANG MQTK )MAJAPAHIT II(NAMA NEGERI BAGI JAJAHAN KELANTAN HINGGA ABAD KE 15M/700 HIJRAH)



Fakta Sejarah Dunia :
(Sejarah Penuh Abad Ke 6 - 10M/650-1000M/100-400H – Sila rujuk Archive MQTK).
MQTK ABAD KE-12

BAPA PENGASAS RAJA-RAJA MELAYU - KETUA WALI 7 DARI DELHI INDIA.

500 Hijrah(950M) formula B3 (BERILMU-BERAMAL-BERAKHLAK - dijadikan Motto Sekolah Menengah Teknik Tertua Malaysia - Kuantan) dicipta oleh Imam Al-Ghazali r.a, melalui kitab masyhurnya Minhajul Abidin/Jalan Mukmin atau Jalan Ahli Syurga (seorang ulama masyhur dunia Islamdi Thos Iran) dalam usahanya untuk menggabungkan 2 ulama yang berbalah iaitu ulama tasauf dan ulama fekah. Maka terkaranglah Bidayatul Hidayah dan Minhajul Abidin menghuraikan dengan terperinci teknik-teknik segala ilmu ahli syurga tanpa hisab atau para Wali-Wali Allah itu dengan cukup sempurna.

1250M apabila tentera moggol diketuai Hulagu Khan menyerang dan membakar Baghdad, lebih 300 kitab karangan Imam Al-Ghazali turut lenyap, kecuali hanya 30 karya yang sempat diselamatkan dari khutub khanah Baghdad itu. Empayar Islam Umayyah dan simpanan baitul Mal paling kaya waktu itu, yang dikumpul selama lebih 500 tahun ranap/hangus dari bumi. Isla kebali mundur/menderita/diperhamba.

1260M Bani Hasyim (nenek moyang) diketuai Maulana Syeikh Sayyid Abdul Jalal atau Syeikh Jalaludin Al-Kubra(dicatat dalam sejarah Delhi) yang terselamat dan sempat membawa sebahagian kitab-kitab karya agung itu berpindah ke Delhi dan disambut oleh Sultan Muhamad Tughlug serta dilantik selaku wazir/menteri kesultanan Delhi dan kitab Minhajul Abidin, Al-Hikam, Hadis Sahih Muslim dan sebgainya diterima dijadikan silibus wajib kerajaan Islam Delhi waktu itu. Syed Husin Jamadil Kubra(nenek moyang kesultnan Melayu dan Wali Songo Indonesia) dalam latihan praktikal para ahli hakikat dan makrifat(Wali-Wali Allah – tamat belajar – guna Ilmu untuk kuasai 7 petala langit dan 7 petala bumi dengan kalam Allah atau PatiNya 99 asma Al-Azim) lalu diarahkan oleh ayahandanya mencari lokasi yang dimaksudkan oleh hadis sahih “Bumi Timur Hijjaz” (Hijjaz adalah Tanah Suci Makkah sebelum 1933 – Ara Saudi Dapat nama) bertolak ke Asia Tenggara berasama 7 beradik atau diebut Wali 7 dalam sejarah Islam Asia Tenggara, dan mendarat serta mebina Masjid Kampung Laut(sekarang di Nilam puri) pada 1350M.
_______________________________________________________________________________
MQTK ABAD KE-13

KENAPA HM CIK SITI WAN KEMBANG HEBAT..??


1317m, HM Cik Siti Wan Kembang diarah oleh ayahanda nya KDYMM Raja Sang Tawal, menyerbu kota pertahanan empayar Buddha Sukhothai. King Rama Khamkheng akhirnya dipenggal oleh Cik Siti Wan Kembang dan kepalanya di bawa balik ke Istana Majapahi II Mahligai(Kelantan). Siam bersumpah akan terus berperang dengan Melayu sampai kiamat. Siri perang panjang saling serang menyerang berlangsung selama lebih 600 ribu dan kerugian satu wilayah Pattani(RM Gazilion) serta mengorbankan lebih suku juta rakyat Majapahit II selama tempoh itu.

751H/1350M –Bapa sekalian Raja-Raja Melayu atau dikenali dalam pengajian sejarah Islam Asia tenggara sebagai Ketua Wali 7, Syed Hussin Jamadil Kubra dari Kesultanan Delhi , sebelum karam perahu dan terlantar di Kg. Laut dan mendirikan masjid, di era Cik Siti Wan Kembang dan seterusnya ke Bukit Panau, mereka terlebih dahulu meninggalkan adiknya yang ke-4 bernama Sayyid Zaidnuddin Al-Khatib di Samudera Pasai yang diperintah oleh Sultan Zainal Abidin(1350-1394M). Beliaulah Tuan Jana Khatib yang masyhur dalam sejarah Temasik dilanggar Todak itu.



Selama 8 bulan Syed Husin Jamadil Kubra di Kelantan, HM Cik siti Wan Kembang memberi gelaran “Sayyid Ratna Wangsa” (bermaksud Pendeta parnen atau bertaraf ahli laduni/ahli hakikat) dan dikahwinkan dengan adindanya yang juga adinda satu ayah kepada Raja Pattani(Raja Bharubhasa) bernama Puteri Linang Cahaya. Dari sinilah lahir pula semua Sultan Melayu dan juga panglima2 manyshur seperti Patih Aria Gajah Mada dan sebagainya dalam usaha dakwah Bani Hasyim ini di asia tenggara abad ke 14.

1347-1368M Ibnu Batutah yang sezaman dengan Syed Husin Jaamdil Kubra serta Cik Siti Wan Kembang melawat Kilo Krai(Kuala Krai now ulu kelantan) dan mengesahkan Bidaytul Hidayah telah dipelajari/telah sampai ke Istana Majapahit II(Kelantan) pada era tersebut.

KENAPA TEMASIK/SINGAPURA & MEALA TIADA KUASA SULTAN ISLAM..??

Tuan Jana Khatib akhirnya ke Temasik dan di situlah baginda terserempak dengan Tuan Puteri , lalu menunjukkan kehebatanya membelah dua pokok Pinang dengan hanya tenungan mata. Raja Singapura, Paduka Seri Maharaja telah menjatuhkan hukuman bunuh ke atasnya kerana dituduh cuba memikat Tuan Puteri baginda dengan karamah(salah guna karamah).

Kematian Tuan Jana Khatib dimaklumi semua abangnya di Majapahit II(Kelantan). Tidak berapa lama selepas peristiwa inilah Temasik disumpah, lalu dilanggar oleh Todak(diselamatkan Hang Nadim, kemudian juga dibunuh), dan akhirnya disusuli serangan bala tentera Majapahit II yang menjadikan singapura padang jarak-padang terkukur (semuanya diarah BUNUH DAN BAKAR hangus arahan HM Cik SIti Wan Kembang sendiri dan dipersetujui oleh Syed Husin Jamadil-Kubra ytang diberi tempat di Bukit Panau – adab berperang Quraisy/Majapahit II/Kelantan kuno dengan Siam memang gitu..!!), dengan perjanjian Wali 7 setuju turut membantu pertahan bumi Serambi Makkah dari Siam.

1380M Seorang Wali Allah, Tuan Syarif Aulia atau Syeikh Abdul Karim Al-Makhdum dari Melaka telah sampai ke Pulau Jolo dan mendapati telah ada komuniti Islam di tempat yang bernama Buansa(Ewansa). Beliau kemudian mengislamkan Raja Sulu (peristiwa ini disebut dalam bacaan manaqib tradisi bangsa Melayu Sulu) dan mendirikan sebuah masjid (hingga kini ada) untuk semua penduduk.

Seterusnya beliau belayar ke Johor dan disinilah Syarif Aulia ditemukan jodohnya.

Tokoh yang bernama Tuan Syarif Aulia itu tidak lain ialah Sayyid Thana'uddin yang nama timangannya Syeikh Abdul Karim As-Saman Al-Madani iaitu adik kepada Sayid Husin Jamadil-Kubra yang pergi ke sulawesi. Keduanya kemudian ke Champa untuk misi dakwah seterusnya.(juga ada bukti masjid lama bentuk Masjid Kg. Laut, di Nilam Puri tu, di sana hingga kini).
________________________________________________________________________________
MQTK ABAD KE 15-16

MELAKA PUSAT ISLAM ASIA TENGGARA & WALI SONGO DI MAJAPAHIT I (SEKARANG INDONESIA)

1400M Parameswara mengasaskan kesultanan Islam Melaka. Wali Songo mengislamkan Indonesia. Puteri Saadong Ghaib.Majapahit II( Kelantan) di bawah kerajaan Islam Pattani Besar. Gangga Negara(perak) dan Lembah Bujang di bawah Raja Bersiong kedah dibebaskan oleh Patih Aria Gajah Mada, Panglima Majapahit II dari kekuasaan Ayuthia. Laksamana Hang Tuah terajui Melaka.

1420M, Syed Tahana'uddin pulang dari champa dan kemudiannya kembali ke Majapahit II dan membuka pusat pengajian berupa institusi khas latihan tarekat/kerohanian/kewalian peringkat tertinggi menggunakan asma 99 nama Allah yang dahulunya hanyalah amalan harian HM Cik SIti Wan Kembang.

Tokoh-tokoh penting dalam organisasi Wali Songo yang bertanggungjawab dalam penyevbaran dakwah di Majapahit 1(sekarang disebut Indonesia - termasuk Negeri Cik Siti Wam Kembang Aceh) yang direkodkan telah dipanggil mengadap belaiau di Bukit Panau(sekarang dalam Jajahan Tanah Merah - dah jadi tempat menara celcom..!!) adalah seperti ;

1. Sunan Giri
2. Suan Bonang

Selepas serangan Ayyutthia ke atas Majapahit II(Kelantan) 1445M dan peristiwa ghaibnya Puteri Saadong, kematian Raja Abdullah da Sultan Abdul Rahim di Tasik Lelayang Mandi, Syed Husin membawa anaknya syarif kebungsuan dan cucunya Wan Bo, Wan Husin dan Wan Demali ke Jawa, seterusnyanya ke Goa, Sulawesi, dan meninggal serta dimakamkan di sana pada 1453M (nak ziarah daftar MQTK). Melalui anak dan cucunya itu pula membuatkan kesultanan Brunei melalui Sultan Muhammad, melahirkan benih kesultanan hingga kini, yang juga darah Syed Husin Jamadil Kubra.

pada abad itu juga (ke 14M), iaitu di zaman masyhurnya Laksamana Hang Tuah yang berguru dengan Para Wali Allah Majapahit dan pernah berkunjung ke Majapahit II(Kelantan) dan Bukit Panau, sebelum ke Pattani(Masjid Hang Tuah - Grisek) dan salah seorang murid kesayangan Syed Thana'uddin yang digelar "Sang Adi Putera" oleh hikayat istana melaka waktu itu(hingga sekarang pun mereka tetap panggil guru hang tuah tu "Sang Adi Putera", tanpa mengetahui itulah adik kepada Ketua Wali 7 yang masyhur dalam sejarah penyebaran Islam 1300-1400M itu.

KENAPAKAH LAKSAMANA HANG TUAH HEBAT...??

Setelah mengenali laksamana hang tuah, jebat, lekiu,lekir dan kasturi, Syed Thana'uddin(Sang Adi Putera) yang terkenal di Majapahit(kelantan) sebgai Syeikh Saman berpindah ke Pulau Besar dan beliau telah bermastautin di Pulau Besar permukiman orang laut dari Sumatera, Jawa dan Maluku. Tetapi turut terlibat menyusun strategi mempertahankan Pattani dan Empayar Islam Majapahit II dari Siam, di mana dengan Laksamana Hang Tuah, Siam akhirnya berundur pada 1445M dari Pattani.

Sewaktu Hang Tuah difitnah, Sunan Giri, Sunan Bonang, Sunan Kalijaga dan Syeikh Sutabris ke Melaka dan bertemu dengan Sang Adi Putera. Laksamana Hang Tuah akhirnya diarahkan disembunyikan dari umum rakyat setelah menjadi fitnah.

Syeikh Saman(Sang Adi Putera) akhirnya kembali ke Kelantan dan beliau meninggal dunia sewktu berusia 120 tahun...dan kuburnya dirahsiakan dari seluruh rakyat oleh nenek moyang Raja-Raja Melayu...hingga kini, orang-orang tertentu sahaja diizinkan berziarah(geng2 Datuk/Tan Sri - pemegang darjah Istana/pengamal Pati Rahsia sahaja..!!).



Perbalahan sesama Melayu/Islam dan kezaliman Raja kepada para Wali Allah itu berakhir dengan bala kifarat Allah dengan melaka diizin ditakluk oleh Portugis dan hilang satu kerajaan Islam hingga kini tiada lagi Sultan(diganti dengan kuasa Agung -wakilnya) sejak 1511M

KENAPA PUTERI SAADONG HEBAT..?

Manakala teraju Majapahit II disambung oleh Puteri Saadong yang dikahwinkan dengan Raja Abdullah. Tetapi dalam pertelingkahan dengan Siam pada era ini, Puteri Saadong tidak menggunakan strategi Perang, sebaliknya 100% menggunakan teknologi SATIQ(senjata faqir/wirid asma 99 nama Allah oleh para ahli pertapaan yang ramai) di mana Puteri Saadong menggunakan kaedah Salehuddin Al-Ayyubi merampas Baitul Maqdis pada era 1200M, iaitu dengan menggunakan khidmat lebih 300 ahli zikir terbaik dari zuriat terpilih bani hasyim waktu itu, melancarkan senjata faqir untuk 3 tahun berturut-turut sehingga disahkan Raja Yahudi(King Richard) buruk mukanya diserang KUSTA, sebelum serangan darat dilancarkan..!!


Namun malang bagi Kelantan, walaupun Puteri Saadong berjaya tewaskan Raja Buddha Siam dan selamatkan tanah jajahan Majapahit II, suaminya pula didapati bermadu. Raja Abdullah akhirnya ditikam oleh salah seorang dayang Istananya sendiri. Bukan oleh Puteri Saadong(berlaku peristiwa hysteria dirasuk jin luar kawalan). Puteri Saadong akhirnya menghilangkan diri di bukit Marak dan ghaib tanpa kubur hingga kini sebagaimana kisah Hang Tuah, Mat Kilau, Patih Aria Gajah Mada(Megat Ali Nurul Alam – Panglima Majapahi II, anak kepada Ketua Wali 7, yang membebaskan Gangga Negara/perak dan Lembah Bujang-Raja Bersiong/kedah dari empayar Hindu dan Buddha Sukhothai di abad ke 15)).

1445M – Trgaedi ngeri serangan hendap Sukhothai ke atas Istana Pattani, mengorbankan lebih 60 ribu nyawa sekaligus dan ramai yang dibawa ke Bangkok untuk buruh paksa(bina kuil dan istana King Rama II – VI). Seluruh jentera besar Melayu Bani Hasyim Pattani sekali lagi diarah pindah dan berundur ke Reman(Perak), Langkawi, Kedah, Perlis dan Kelantan. Siam telah mula memasuki semua daerah Jajahan Majapahit II. Selain Wali 7, yang telah tinggal hanya 6 beradik(satu dibunuh di Temasik), Laksamana Hang Tuah akhirnya turut terlibat membantu Majapahit II berperang dengan Sukhothai(Siam).

Selepas serangan hebat Siam(setelah tahu Cik Siti Wan Kembang meninggal dunia), Syed Hussin Jamadil Kubra berpindah ke Sulawesi dan meninggal dunia pada usia 83 tahun, serta dimakamkan di Goa(D3-MQTK-Majapahit II). Baginda turut membawa bersamanya Syarif Kebungsuan dan cucunya Wan Bo dan Wan Demali, yang kemudiannya masyhur dalam sejarah kesultanan Brunei 1450-1550M dan melahirkan benih hingga kini, Sultan Berdaulat bagi Brunei..
1460-1510M – Setelah mengenali Hang Tuah dan setelah heboh kepada Majapahit II Hang Tuah dihukum bunuh, Syed Thana’Uddin terus bertolak ke Melaka. Baginda kemudiannya di bawa oleh Hang Tuah ke Pulau Besar Melaka dan membuka pusat ritual disitu.(ribbaht/zaiyyah/tempat bertapa/bersuluk/baca quran/zikir/satiq dsb)

4 comments:

  1. salam,mmg putri3 hebat ni semua tak menutup aurat ke? atau sekadar gambar hiasan menggambarkan situasi ketika itu?

    ReplyDelete
  2. Orang-orang Melayu pada masa tu tak kira Hindu, Buddha dan Islam semuanya berkembang, sebelum Islam lagi parah, orang perempuan pada masa tu membiarkan buah susu terdedah tak kira anak dara, mak dara, orang tua, tak de pulak orang nak.....tak macam hari ni, Tutup aurat pun tak selamat juga.

    ReplyDelete
  3. Alhamdulillah Mudah Mudahan Islam berkembang

    ReplyDelete
  4. Insyallah Islam akan menang dari Panglima Hitam Bentan atau Laksamana Bentan
    HP 019-7751175

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.