AKADEMI SILAT SENI GERAK MAKRIFAT (ILMU KEBATINAN)

AKADEMI SILAT SENI GERAK MAKRIFAT


ILMU PERSILATAN DAN PERUBATAN (KEROHANIAN) WARISAN SYEIKH PENDITA MAHAGURU ADI PUTRA, SUNAN KALIJAGA DAN TOKKU PALOH

ILMU KEROHANIAN DALAM KATEGORI ILMU GHAIB ( SILAT BATIN SUNAN KALIJAGA@GERAK FAQIR) & ILMU SYAHADAH (SYAHADAT TOKKU PALOH@TITIK 9)

Friday, August 5, 2011

REALITI PERUBATAN BERLEBELKAN ISLAM

AMARAN : Artikal ini serba sedikit menyingkap bagaimana realiti yg sebenar terjadi apabila perawat-perawat yg berlebelkan Islam dan menggunakan ayat Al Quran beraksi . Ambilah pengajarannya .Sesungguhnya Tiada seorang pun perawat Islam yg tidak menggunakan khadam JIN kecuali hamba Allah yg dipilih olehNYA

- Artikal oleh Sang Panglipur Setia


TANDA SYUKURNYA HAMBA KEPADA TUHAN: ALHAMDULILLAH -MUKADIMAH

Segala puji-pujian bagi Allah Tuhan sekalian alam, begitulah ucapan yang dapat diterjemahkan dalam makna bahasa Melayunya. Ucapan syukur hamba kepada Tuhannya yang banyak memberikan nikmat dan petunjuk yang berterusan dari semenjak dipertemukan antara ayah dan ibu, maka melahirkan benih yang membentuk lembaga dan seterusnya lahirnya kita ke dunia ini dengan jerih payah ibunda yang tercinta. Kalimah alhamdulillah jugalah yang diucapkan oleh Nabi Adam apabila ditiupkan roh ke tubuhnya melalui ubun-ubun lalu terbersinlah akan Nabi Adam, menandakan tanda syukurnya dia sebagai hamba kepada tuhannya yang telah hidup lagi bernyawa.

Begitu juga kita yang sentiasa perlu memberikan perhatian kepada nikmat Allah dari sekecil-kecil perkara hinggalah sebesar-besarnya. Dengan mengucapkan kalimah singkat ini, menambahkan lagi ruang ketundukan serta kedaifan diri sebagai hamba yang sangat memerlukan kepada petunjuknya.

Melalui ubun-ubun kepala sebagai jalan pintu untuk didownloadkan akan segala ilmu dan hikmah turun ke tengkorak kepala yang terisi padanya pendengaran, penglihatan, dan akal fikiran lalu turun ke hati sanubari memerangkap mesej Tuhan yang perlu dilaksanakan. Keperluan untuk sentiasa mentaati Allah dan Rasul-Nya adalah naluri yang diberikan Allah secara berperingkat-peringkat.

Daripada kekosongan mutlak (tiada apa-apa) kepada keberadaannya yang bersifat ilmu, hayyan, sama’, basar dan kalam maka terurai sekalian ilmu memenuhi sarung sang hamba dengan ilmu yang bermanfaat untuk mengenali alam ini melalui nama-nama yang diajarkan oleh Allah melalui transformasi yang dikehendakinya sehinggalah kembali kepada kosong kembali. Pastinya manusia tidak akan boleh berfikir dan berinteraksi dengan ilmu NYA yang hakiki seandainya diri itu terdiri daripada unsur—unsur nafsu yang bervolume tinggi.

Segala pergerakan dan kata-katanya akan dipenuhi dengan kesombongan dan kebiadapan terhadap tuhannya. Meskipun kopiah dan serban di kepala, berdebat kata merungkai firman dan hadis, menegakkan agama melalui siaraya dan medan permusuhan dan sebagainya maka ketulenan dalam menghayatinya akan tersasar dari erti kata sebenarnya.


DUA ILHAM : BURUK DAN BAIK

Dengan ilham yang diberi melalui firmannya “fa alhamaha fujuraha wa taqwaha” akan berlaku dua jalan dalam membentuk kefahaman ilmu, sama ada ilham yang buruk membawa kepada kedurjanaan atau ilham yang baik membawa kepada ketaqwaan. Manusia diberikan hati nurani dan aqal yang dapat menimbang tara akan mesej yang disampaikan sama ada daripada Allah dan Rasulnya atau iblis laknatullah serta jin syaitan.

Dari tiupan rohaniah pertama kalinya kepada nabi Adam menusuk ke setiap pelosok urat dan darah lalu mengalir deras menghidupkan jantung serta hati yang kaku sebelum ini mengisyaratkan kepada kita akan bermulanya hamba yang mampu untuk mengagungkan Nya dalam setiap detik dan tarikan nafas yang diberikan..begitu juga jin yang juga mengambil tanggungjawab untuk sentiasa bertuhankan Allah. “Tidak Aku jadikan Jin dan manusia kecuali untuk beribadah kepada Aku yakni Allah. Mudah sahaja para ilmuan memberikan panduan dan tafsirannya namun ianya sering diperlakukan dengan tidak selayaknya untuk penghayatan dan pelaksanaan.

Manusia akan mula condong untuk mengingkari akan tujuan kehidupannya di bumi ini, Manusia diciptakan hanya untuk menyembah, mengesakan, ibadah kepadaNYA, dijelaskan lagi “SEMATA-MATA UNTUK BERIBADAH KEPADA ALLAH” tidak lain daripada itu. Maka akan kedapatan manusia yang lupa dengan perjanjian dengan Tuhannya mula menyalahi akan kewujudannya di alam ini dengan bersekongkol dengan Syaitan dan Iblis untuk mewujudkan ketegangan antara rohaniah dan nafsu dalam melalui perjalanan untuk kembali kepadanya.

Justeru itu kecekalan dan kematangan dalam menilai semula akan tujuan lahirnya kita ke bumi ini dapat disimpulkan sebagai berikut:

1. Untuk beribadah, berbakti, taat dan sebagainya hanya untuk mendapat keredaannya serta memenuhi tuntutan syariat Rasulullah.

2. Hanya layak selaku hamba Allah, ialah mengesakanNYA dalam ibadah semata-mata kepada Allah sahaja, bukan kerana yang lain.

3. Dalam skop yang lebih luas, ibadah itu adalah dengan bertawajuh dan bermuraqabah kepada-Nya setiap masa dan detik..walaupun kita berkerjaya sebagai peladang, jurutera, guru, peniaga dan apa sahaja keadaan pun yang mengikut syariat akan hal pekerjaannya.

4. Maka hendaklah sentiasa merasai akan kewujudan Allah dalam pandangan, pergerakan, percakapan serta menghayati akan firman Nya : “Ingatlah Aku (Allah), nescaya akan Aku ingat Dikau”.

5. Bersyukur setiap masa dengan mengucapkan Alhamdulillah dan melaksanakan ibadah bagi menyatakan tanda kesyukuran kita kepada Nya. Walaupun sebenarnya Allah itu tidak memerlukan pujian makhluknya kerana Dia sangat terkaya dan tidak mengambil faedah dari hambanya. Maka di sana akan terdapat natijah yang berhikmah lagi tajam pandagngan mata hatinya.


CABARAN DAN MEHNAH BERDURI UNTUK JOYO

Hamba disuakan dengan sebuah kisah perjalanan seorang hamba Allah yang cukup dramatik. Joyo sebagai nama samarannya, mempunyai keluarga yang bahagia dan bertoleransi sebelum ini… dia merasakan perlu ‘bersekolah’ kembali dalam mencari jalan pulang untuk bertaubat. Maka diberi jalan oleh Allah untuk bertemu dengan Sang Perabu lalu dinyatakan hasratnya…..

Setiap dua kali seminggu, dia bersama keluarga akan sama-sama masuk kelas intensif malam yang sangat memeritkan dan menguji jati dirinya selama ini. Walaupun masanya hanya 5 jam bagi satu sesi, dia merasakan sangat berbaloi untuk berada di dalam posisi tersebut. Semua jadual kehidupannya mula bertukar rentak. Mata yang selama ini lelap dan bernafsu tinggi untuk merehatkan diri mula berang kerana rutin harian diganggu kehendak rohaniah yang ingin maju ke hadapan, apa tidaknya waktu tidur bertukar kepada pengisian rohani dan latihan focus mengingat Allah…

Joyo serta keluarganya selama ini tinggal bersama keluarga mertuanya. Dan Isterinya si Joyah adalah anak tunggal perempuan kesayangan ibunya...maka sejak dia terlibat bersama si Joyah dalam meniti jalan ketuhanan ini berbagai-bagai kerenah datang menerjah dalam rencam hidupnya sebagai seorang bergelar parya hamba abdi lagi hina dina (meminjam kata Sang Perabu)..kawan, masyarakat, keluarga dan individu menjadi hidangan yang meloyakan, bagi seorang ibu akan memberikan ceramahnya bab anak derhaka, kawan pula dengan tazkirah ringkasnya memberikan hidangan bercampur darah dan nanah,

Manakala masyarakat menuduhnya gila, sesat dan ahli sihir…manakan tidak banyak perkara yang tak masuk aqal di luar adat kelihatannya sebagai menyesatkan…jika membaca Quran berjam-jam lamanya akan dikata tidak releven, berzikir tahmid, tasbih dan takbir sebanyak 33 x 3 = 99 kali selepas solat di kata bidaah, solat tasbih, tahajud dan witir hingga ke subuh katanya tidak bertimbang rasa dengan tubuh dan akan meletihkan belum lagi berzikir 5000 x sehari semalam dan berdiam diri mengunci mulut menjaga lidah pasti dikata sombong dan tidak selari dengan ajaran Islam sebenar…dan bermacam lagi anggapan dan tarian wayang kulit yang tidak sejajar dengan kehidupan sebenar salik kepada tuhannya. Sedangkan Rasulullah dan para sahabat bertungkus lumus untuk memahamkan ilmu tauhid, ketuhanan memakan masa selama 13 tahun kemudian barulah bermulanya syariat dilaksanakan.

Apakah dengan beribadah melakukan solat sunat sebelum dan selepas zuhur 3 minit mampu menarik hidayah tuhan kepada hambanya, bagaimana pula seorang hafiz Quran yang membaca al-Quran dengan mengharapkan pujian mampu menarik keredaan Allah sedangkan hatinya hanya mengharapkan belaian pujian manusia, “Owh sedapnya bacaan tuan, seperti berada di Mekah… bila tuan membaca surah al-Baqarah tadi…kami terasa begitu terkesima….” apatah lagi sang ustaz yang bergelar al-hafiz dan al-Muqri yang mampu mengalunkan bacaan al-Quran ala Qari Syuraim Sudais dan Rashid Masyaari al-Afsi sedangkan solat itu sebenarnya bertawajuh kepada Allah sebagaimana

Firmannya : Fa ainama tu wallu Fathamma waj hu Allah…( ke mana anda menghadap di situlah wajah Allah)

maka perkara yang rumit seperti ini tidak pula dikatakan bidaah dan sesat sedangkan perlakuan seperti ini seolah-olah mengenepikan Kewujudan Allah berzat Mutlaq… ini lah realiti kehidupan masa kini yang ramai manusia terkeliru kerana tidak menganggap perkara kerohanian sebagai jalan utama dalam menyampaikan maksud ibadah. Dan ada kalanya terdapat pula manusia yang mengamalkan bacaan tertentu untuk perubatan agar kelihatan hebat dalam menyelesaikan masalah penyakit misteri.

Mereka berkata bacaan mereka warid dalam al-Quran sedangkan mempunyai pendamping jin yang sedia berkhidmat atas arahan Tuhan. Kadang-kadang jin-jin khadam ayat itu tak berselera untuk membantu perawat menyelesaikan masalah pesakit kerana khadam ayat itu tahu si pembacanya tidak mempunyai rohaniah yang cukup tinggi dalam memberikan ‘order’ kepada khadam ayat untuk rawatan pesakit. Kemukjizatan Al-Quran sering kali disalah ertikan dalam penggunaanya, terutamanya dalam perubatan, penghuraian ilmu dan sebagainya. (hamba pun sama tak pandai langsung dalam bab seperti ini).

Bagi yang pakar tajwid al-Quran pula mereka sentiasa menjadi juri awam tidak bertauliah mencari kesalahan imam dan pembaca al-Quran. Bagaimana dengan pakcik tua yang tidak bergigi membaca al-Quran bukankah mereka perlu dimaafkan…

Si joyo yang penat dengan kerenah masyarakat mula mencari jalan kebenaran dan meninggalkan kepura-puraan hidupnya. Maka ditanggalkan kopiah putih tanda kebanggaan dan disematkan kopiah hitam tanda kebodohan…di tanggalkan jubah putih kain linen bertukar kepada kain pelikat cap gajah menangis berbaju Melayu…tanda menghinakan diri di hadapan guru dan Tuhannya..maka dia pun dapat melihat bahawa alam ini penuh dengan tanda kepura-puraan sang manusia di luar sana….


KHADAM AYAT BERSANTAI DI BELAKANG PERAWAT

Satu hari si joyo didatangi dua geng perubatan alternatif yang cukup terkenal di Malaysia ini, kerana untuk mengubat neneknya yang sakit…kaki dan meracau-racau tidak karuan, maka geng pertama melaksanakan tugasnya. Dibacakanlah ayat-ayat ruqiyah (pengubatan) dengan nada taranum ala Syuraim bermula dari atas kepala hinggalah kehujug kakinya….ketika itu si joyo yang baru sahaja selesai solat isyak di biliknya tertarik untuk mengetahui dengan lebih mendalam akan peranan ayat Quran yang dibacakan oleh geng perawat tadi…maka dia pun bermohon kepada Allah agar diberi petunjuk kebenaran di sebalik rawatan mereka itu…terbukalah pintu ‘pandangan’ melalui kanta pembesar anugerah tuhan…

Kelihatannya ramai makhluq berjubah putih sedang duduk berbaris bagaikan sedang menunggu arahan dari ketua mereka. “Mungkinkah mereka ini khadam ayat…” bisik Joyo dalam hati. Maka si Joyo pun cuba berinteraksi dengan mereka melalui ketua atau wakil jurucakap untuk kepastian:

Joyo: “Assalamualaikum tuan-tuan sekalian”

Khadam Ayat: “walaikum salam tuan…” sambil mereka berdiri memberikan tanda hormat…

Joyo; “siapakah kalian? Adakah kalian ini khadam ayat ruqiyyah seperti yang dibacakan oleh perawat itu?”

Khadam ayat: “ Ya kami adalah jin khadam ayat..dan akan melaksanakan rawatan jika ayat-ayat dibacakan kepada pesakit dengan melaksanakan kerja-kerja perubatan…”

Joyo: “Kelihatannya kalian duduk sahaja tidak buat kerja seperti yang dikatakan tadi semata untuk melaksanakan tugasan…mengapa?” tanya Joyo..

Khadam ayat: “Kami duduk kerana arahan perawat tidak sampai… untuk kami bertugas, betullah ayat yang dibacakan itu, tapi ……. Seperti tidak sampai hasrat dan tujuannya…tali wasilah tiada…”

Joyo: “ Adakah Kalian kenal akan Sang Perabu?”

Khadam ayat: “Ya kami kenal!”

Joyo : “Adakah Kalian kenal akan Gusti sang Perabu?”

Khadam ayat: “ Ya kami kenal!” sambil berdiri tegak sebagai tanda hormat…ketika mendengar dua nama itu disebut seolah-olah mereka gementar…

Joyo: “ Baiklah oleh kerana kalian sudah datang dari jauh dan kelihatannya hanya duduk sahaja tidak melakukan kerja pun..sudikah kalian bertugas bagi pihak Sang Perabu merawat penyakit nenek hamba dengan izin Allah?”

Khadam ayat: “Baik tuan, kami sedia berkhidmat…!” tegas sekali bunyinya…

Joyo: “ Dengan Izin Allah, wahai jin khadam ayat laksanakanlah tugas penyembuhan kepada nenek hamba…”

Khadam ayat: “kami bertugas tuan….” Ketika itu, khadam ayat yang paling besar sekitar 5 khadam sedang bertungkus-lumus mengikat seekor gunduk (jin ifrit ) yang amat besar sedang berlegar-legar di samping tubuh nenek yang separuh sedar…yang lain pula mengutip gunduk-gunduk kecil yang mendiami kaki nenek yang sakit… lalu mereka menghumbankan gunduk ifrit ke dalam peti besi yang tersedia sedari tadi entah dari mana…. Sang Perabu hanya melihat dan memantau akan tugasan mereka…setelah selesai mereka pun kembali kepada Joyo melaporkan status tugasan mereka

Khadam ayat: “telah selesai kerja kami …izinkan kami pergi”

Joyo: “ya silakan…mudah-mudahan khidmat anda diredai Tuhan…terima kasih..”

ketika itu perawat alternatif sudah mulai mengakhiri ayat ruqiyah mereka…. Dan akhirnya khadam ayat pun ghaib…


IFRIT ALADDIN MELEPAK BEREHAT

Perut si Joyo mula berkeroncong menyanyi tanda lapar mula menjalar di segenap pelosok ruang ususnya, lalu dia mengangkat kaki dan pergi ke meja makan. Kebetulan perawat masih berada di tepi katil masih melihat-lihat reaksi nenek joyo..kalau-kalau ada ngauman atau jeritan racau …namun keadaan seperti biasa…seperti tiada apa yang berlaku. Sambil Joyo menyuap nasi ke mulutnya, datang pula geng rawatan kedua mengambil alih tugas…

Kali ini mereka menggunakan kaedah aura atau gelombang…dan bermulalah episode kedua rawatan…tanpa membaca apa-apa ayat Quran mereka mula menjalankan tugas …seolah-olah sedang merawat. Ketika ini mata Joyo mula terpasang ‘teropong night visionnya’… maka kelihatanlah di belakang perawat itu akan gunduk yang sangat besar berwarna hijau seperti jin asap Aladdin, buncit dan tidak berbaju hanya duduk diam tidak buat kerja…hanya memerhati dan bersantai-santai…

.puas perawat membuang dan menarik sakit yang menjalar di tubuh nenek …rupa-rupanya hanya lakonan semata…apa kerja yang perlu di buat sedangkan tiada lagi jin ifrit yang perlu ditangkap kerana Joyo sudah menangkapnya tadi melalui khadam ayat atas izin Allah….

Setelah geng gelombang ini balik…joyo pun duduk di tepi beranda sambil teringat akan kata-kata Sang Perabu “Setiap huruf dalam al-Quran pasti mempunyai khadamnya tersendiri, khadam-khadam ini bertugas atas perintah Allah iaitu khadam golongan malaikat dan khadam dari golongan jin.

Jika diamalkan membaca 1000x surah al-ikhlas setiap hari akan datang Syeikh Abdul Samad memberikan bantuan…dan syeikh ini di bawahnya mempunyai rangkaian ribuan khadam yang bersedia menjalankan tugas…..” katanya lagi… “ ilmu hikmah ini (rawatan) kadang-kadang jadi dan banyaknya tidak jadi (mujarab)…dan yang biasanya jadi ialah ilmu menggunakan khidmat jin dan yang paling cepat berkesannya ialah ilmu sihir atau santet….”

“Jika tidak jadi atas ikhtiar yang diusahakan maka ucapkanlah Alhamdulilllah…dan sekiranya mujarab… juga ucapkan Alhamdulillah…” kerana bukan kita yang menyembuhkan sebaliknya Allah S.W.T lah saja yang layak sebagai penyembuhnya….manusia tiada apa-apa kecuali lemah dan faqir dari memakbulkan hajat manusia lain.


REALITI DI SEBALIK PERUBATAN BERLEBELKAN ISLAM

Cerita di atas bukanlah untuk mengaibkan sesiapa, …tetapi ramai pengamal perubatan yang tidak perasaan bahawa mereka telah menggunakan khidmat jin khadam ayat….dan yang lebih lancangnya mereka terkadang menuduh orang lain menggunakan jin semata dalam rawatan. Apakah Rasulullah menapakan dirinya di gua Hira’ dengan mengamalkan ayat Quran untuk mendapatkan hikmah untuk rawatan, pernahkah kita dengar baginda menyibukkan diri mengamalkan ayat ruqiyah sepanjang waktu dalam waktu tertentu sepanjang hidupnya?

Yang biasa baginda lakukan adalah hanya membacakan doa nya sahaja lalu menggunakan isyarat tangan untuk penyembuhan…inilah ilmu para nabi yang tidak perlu kepada pertapaan perubatan…malah yang disuruh dan dituntut adalah membesarkan rohaniah dengan syarat berwasilah sehinggalah sanadnya sampai kepada baginda Rasulullah seperti juga sanad Al-Quran dan Hadis.

Bukan ayat al-Quran itu yang salah kerana ia mukjizat…tetapi niat perawat itu berkemungkinan tidak memenuhi kouta wasilah dan berkehendak kepada publisiti murahan….. Jadi berhati-hatilah ketika membuat kenyataan dengan pertuduhan yang tidak berasas, kerana jika kita merasakan berilmu, sebenarnya ada lagi orang yang berilmu…seperti kisahnya nabi Musa bergurukan nabi Khidir a.s…..

Wassalam.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.